FÖREBILD & INSPIRATION

 

 

 

                                              

                         

                                                                     

På denna sida visas bilder på Malmö Brandkårs fordon och materiel genom tiderna. Jag visar bara bilder som jag har tillstånd till och anger namnet på bildinnehavaren.

Ibland kan det vara svårt att veta var gränsen går. Gamla bilder och tidningsreportage som har mer än 50 år på nacken bör kunna gå att visa utan problem. Om problem uppstår, eller om någon tar illa upp, är jag tacksam om ni hör av er.

Bilder utan namn har jag själv tagit.

 

 

180616: Dagen efter den stora vindsbranden på Stadiongatan 1959. En kopp kaffe smakar säkert bra!

The day after the great roof fire at Stadiongatan 1959. A cup of coffee tastes good for sure!

180520: Brand på Transair kontor på Bulltofta 1967. Okänd bild.

Fire at Transair Head office, Bulltofta airport 1967. Unknown photo.

180406: En Chevrolet van från 1979. Det fanns tre totalt av denna modell.

A Chevy Van from 1979. Totally three of these were in service.

 

180325: Informationskort från 1970-talet. Antingen som plånboksinlägg eller i A4 format, uppsatta i tex. trapphus. Från Lars-Owe Göthe.

Information cards from the 70´s. Either to have in a wallet or in size A4 for public places.

180221: En 1967 års Plymouth Valiant Signet. Foto: Lars-Owe Göthe 1969.

A 1967 Plymouth Valiant Signet. Photo: Lars-Owe Göthe 1969.

180210: Mycket nöjd över att fått tag i detta ovanliga mössemblem med det gamla stadsvapnet. Tidsperioden bör vara innan 1925.

I´m so glad over finding this cap badge with the old town button. Time period before 1925.

180201: I mitten på bilden ligger en nål från musikkåren som jag lyckats byta till mig. Bör vara från 1940-talet. Tack till Håkan W.

In the middle of the picture a needle is laying from the brigades orcherstra. It´s a switch gift from a friend. Thanks to Håkan W.


171027: Bil 104, en Magirus 170D från 1974, blir fotograferad på Huvudstationens innergård ca 1985. Bild: Michael Madsen.


171017: Volvo 240 och Mercedes Benz 230/250 slås om plats i början av 1980-talet. Bild: Michael Madsen.


170804: Magirus-kranen från 1969 ser en aning trött ut här på bilden. Vet inte när den togs ur tjänst men en bra gissning är 1992/93. Det fanns två i Sverige, den andra gick i Göteborg. Båda exporterades till Ungern har jag för mig. Bild: Michael Madsen.


170602: Limhamnstationens fordon. Närmast gamla 143:an från 1964. Bilden, från Michael Madsen, är tagen ca 1985.


170528: En brandman knackar på fönstret! Huvudstationen 1987. Bild: Leif Herbst samlingar.


170514: Gamla Bil 17 var i slutet av sin levnad stationerad på Bulltofta. I tjänst 1960-86. Bild: Michael Madsen.


170226: En inte allt för sällan visat fordon. Den s.k. storpumpen från 1969. Kanske det enda fordonet som fortfarande är i bruk, dock ombyggd med bl. a. annan hytt. På bilden från ca 1986 har den fortfarande originalhytten kvar från Magirus. Foto: Michael Madsen.


170218: Tidig "trappuppgångsskylt" innan 90000 infördes 1961 i Malmö. Scania Vabis stegen, tillsammans med en stilig Ford Country ambulans, poserar.

170210: En Volvo 265 från 1978. Den slopades 1989. Bild: Michael Madsen.

170124: Unik filmsekvens med Malmö Brandkår 1962. Börjar 8:15 in i filmen: 

170107: Hi-Ranger hävare nr. 4 var en International Harvester CO 1810 från 1975. Den var vitlackerad de första åren. Den stod för det mesta i tvätthallen på station "H". Slopades runt 1995 då den var stationerad på Station Jägersro. Bild: Michael Madsen.


161228: Trafikolycka  i Kroksbäck (Malmö) ca 1967. Bilder: Thomas Lindström.

 

 
161023: Bil 103 utanför Huvudstationen på Drottninggtatan. Tidpunkten bör vara 1986-87. Denna Volvo N7 med en 30 meters Magirus-stege fick Malmö Brandkår 1980. Den avslutade sina dagar som Bil 163. Jag är dock osäker på när. Bild: Michael Madsen.

 
160929: Brandchef Sven Sönnerbergs gamla merca från 1964. Den hängde med ända tills 1982. På sjuttiotalet lackerades den om till rött från att ha varit svart. Bild: Michael Madsen.


160923: Det är inte ofta som bilder dyker upp på Bil 17. Här är den fotograferad på Station Bulltofta ca 1985. Den slopades 1986. Bild: Michael Madsen.

  
160823: En Opel Commodore från 1971. Första reg,numret var MB47717. Vid leveransen 1971 var den vit med svart vinyltak. Osäker på när omlackeringen till rött skedde. Slopades 1988 som Bil 167. Foto: Michael Madsen.


160818: JWW 632 var en Mercedes 230/6 av 1975 års modell. Tidstypiskt från mitten av 70-talet var den snyggt kromade sökarlampan på taket. Den slopades 1983 som Bil 904. Från Michael Madsen.


160811: High tech 1955! En 1953 års Ford Zephyr på läkaruppdrag. Bil 29 togs ur tjänst redan 1960. Bild: FORD Världen 3/54.


160806: 1967 kom Mercedes-Benz nya generation tranportbilar. GLJ 424 levererades just detta år och var i tjänst som färdtjänstbuss. Utrustad med blåljus och siren. Slopades 1979 som Bil 21. Foto: Michael Madsen.


160727: Hjärtambulansen (Peugeot J7F 1972) står i solen på Huvudbrandstationens gård ca. 1985. Tack till Michael Madsen för bilden.

 
160710: Bil 145 (f.d. 131) utanför station Heleneholm ca 1985. 145:an var en Magirus Deutz 170D från 1973. Den slopades 1988. Tack till Michael Madsen.

 
160626: Giiiivakt!! Chef Sönnerberg med sin tidigare bana inom det militära vet hur man gör det. Fötterna som pekar snett ut och knutna nävar med tummen fram. Mer välklädda ambulansmän får man leta efter. Hade det inte varit för mössan kunde man ha tagit dem för kypare.  Bilden är tagen ca 1966. Från Lars-Owe Göthe.

 
160619: Brand i Triangelns nya köpcentrum, maj 1990. Notera de olika blåljusena på 245:an! Bild: Lars-Owe Göthe.

 
160601: Station Bulltofta 1970-tal. Bild från Uwe Gompf.


160505: Dessa små guldbokstäver var reserverade för befälsfordon. De fanns redan på 50-talet men jag är tveksam om mina är så gamla, men man kan ju alltid hoppas... Mycket trevligt att ha dessa i samlingen.

160423: En urtjusig Plymouth Valiant Signet från 1969. Bilen var från början svartlackerad. Den slopades 1982. Bild: Lars-Owe Göthe

 

160415: Uppvisning i hamnen 1972. Härlig bild! Tack till Lars-Owe Göthe.


160324: Fantastisk bild! International kran/bärgningsbil från 1960 står och solar sig 1969. Samma år skulle den ersättas av en Magirus. Senare kunde man skymta Internationalen på en firma i hamnen med påbyggd kranhytt. Bild: Lars-Owe Göthe.

160318: Denna Mercedes Benz 200 från 1971 blev Brandchef Sven Sönnerbergs sista tjänstebil. Den lever i högsta välmåga än i dag (privat ägo). Tjusigt emblem på dörren! Jodå, jag har dem också i samlingen ;o))

 
160302: Ett efterlängtat emblem har äntligen hittat hem till min samling. Satt på fordonen från 1956 -1993.

160227: Många minns nog dessa uppsatta i trappuppgångar jämte namntavlan. Scania Vabis stegen, Bil 22, och en Ford Country ambulans, fick agera modeller. Tänk om stegbilen hade haft en röd stege även i verkligheten! Tack till Lars-Owe Göthe.


160202: Bil 141 återvänder sakta till moder jord... Bilden är tagen på skroten i Arrie 1996. Tack till Magnus Wickström för bild och info.


160117: På parad! I augusti 1994 firade Malmö Brandkår sitt 100:de levnadsår. Det var festligheter hela dagen lång. Jag var själv på plats. På bilden ser vi Bil 105, tuff så det förslår, ta täten in på Drottninggatan mot Huvudbrandstationen.


160113:
Halvtaskig bild från Huvudstationens innergård 1990.


151209: En International B162 från 1962. Malmö hade tre av dessa bilmotorsprutor. Den sista, Bil 10, togs ur tjänst så sent som 1982. Bilden är tagen i samband med 75-års jubiléet 1969. Foto: Lars-Owe Göthe.


151203: Framfälgen på en Austin bilmotorspruta från 1953.


151125
: Vikbar varningsskylt från 1960-talet. Bild från brandmuseéts samlingar.


151117: En bild till från pulververkstaden. Bild från Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


151026: Då ska vi se.. Denna rem ska ligga så... Å nej, koll har han nog, denne brandman 1944. Bild från tidningen Motor, nov. 1944.


151009: En rökdykare så som han såg ut på 1960-talet. Den gröngrå overallen började användas runt 1960. Bild från brandmuseéts samlingar.


151003: Ett 113 år gammalt urklipp från Tidskriften IDUN - Illustrerad Tidning för Kvinnor och Hemmet - Lördagen den 18 januari 1902.


150110: I pulververkstaden 1986. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.

 
150929: Personalbild från slutet av 1970-talet. Damen är troligtvis en larmoperatör. Bild från brandmuseéts samlingar.


150918: Trafikolycka i Malmö 1990. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150913: Vid Limhamns kalkbrott 1990. Bilden togs den 11:e april. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150829: Känd instruktör på Barbara övningsplats 1981. Karl Erik Nilsson, "Storekalle", som vann brottning i OS 1948. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150723: När bild på Wasa bilen, en Volvo LV127 från 1940. Emblemet i fronten visar samhörigheten med Wasa i Finland under andra världskriget. Bild ur Tidningen MOTOR, nov. 1944.


150719: Uppeldade klenoder på övningsplatsen Barbara 1981. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.

 

 
150713: Bil 967, en International C1000 från 1966, svischar förbi en regning dag 1979. Började sin karriär som ambulans och blev senare ombyggd till djurambulans. Lägg märke till den rejält tilltagna skyddsplåten vid tanklocket. Tydligen läckte de en del under färd. Slopades 1982 som Bil 111. Tack till Lars Eriksson för bilden.

 

 


150622
: Kapning av lampstolpar. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar 1982. 


150609: Parad på gång! Inget normalt utryckningståg utan snarare en form av uppvisning. Tankbil 16 först, därefter Stegbil 21, och suddig längst bak, Kranbil 35. Tidsperiod september 1967. En splitterny Scania Vabis CR76 stadsbuss syns i bakgrunden. Dessa började trafikera Malmös gator i ett stort antal högertrafikdagen den tredje september 1967. Tack till Robert Wahlström för bilden.


150531: Nästan halvvägs mot himlen... Bil 122 (Scania-Vabis 1950) har sträckt ut sina fulla längd. Bild 1979 av Leif "skuggan" Bengtsson.


150528: Bil 104, en Magirus Deutz 232D från 1974, tornar upp sig garaget. Den slopades 1992. Bild: Lars-Owe Göthe.

 


150520: Så gott som hela styrkan samlad på Bulltofta 1982. Bara Station Limhamns fordon saknas. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150425:
Lindeborgsgården brinner 1980. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.

 

 
150419: Malmö stads olika förvaltningar har fått nya SAAB 95. I förgrunden Bil 31. Från tidningen ANA-Nytt 1969.


150412: På övningsplatsen Barbara 1979. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150402: Kontorsrum i genuin 60-tals miljö. Station Heleneholm 1986. Bild: Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150330: Stegbil 122, en Scania Vabis L23 från 1950, i en lite annorlunda position. Bild: Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150322: Paus efter avslutad rökdykarinsats, nov. 1976. Bild: Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.

150311: Rökdykarutrustning i Bil 11, en Hudson Eight från 1938. Bild från tidningen MOTOR, nov. 1944


150303: Bil 144 med manskap utanför station Heleneholm en vårdag 1974. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150216: Släckningsutrustning i brandbussen. Bild från tidningen MOTOR, nov. 1944.


150213: Austin 134 bilmotorspruta från 1953.


150210: Kårens första 30+3 meters Magirus stege från 1939. Även bilen var av fabrikatet Magirus. Den var i tjänst till 1964. Lägge märke till den elegant formade kofångaren! Bild från tidningen MOTOR, nov. 1944.


150208: En bild från brandmuseéts samlingar. Lägg märke till den amerikanska vargtjutssirenen. Under1950 och 60 talen var flera av kårens fordon utrustade med dessa sirener.


150205: Elegant så det förslår! Rökdykarpiket Bil 11, en Hudson Eight från 1938. Bild från Tidningen MOTOR, nov. 1944.


150202: Volvo-brandbussen M598. Bild från tidningen MOTOR, nov. 1944.


150128: Innan hydralverktygens tillkomst använde man, förutom handverktyg, svetsutrustning. Fungerade säker bra det med även om det tog lite längre tid. Ur tidningen MOTOR, nov. 1944.


150112: Bil 109, skumekipaget, utanför huvudbrandstationen 1991. Bild Micke Andersson.


150109: Branden är just i inledningsskedet på vad som skulle benämnas i pressen som Sveriges första riktigt stora höghusbrand. Platsen är Rosengård, förmiddagen den 16 juni 1970. Hela vinden brändes snabbt av och fastigheten fick stora vattenskador. En av många vindsbränder i Malmö som inträffade åren 1968 - 1974. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


150104: Tjusigt värre! Dagrummet på station Jägersro 1988. Bild ur Leif "Skuggan" Bengtssons samlingar.


141222: Morgonbild från huvudstationen 1988. Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


141210: Skumekipaget Bil 109 besöker Jägersro brandstation denna sommardag 1991. Ekipaget hade huvudbrandstationen som hemadress. Bild: Micke Andersson.


7 december: Bil 104 (magirus 232D) och Bil 129 (Magirus 200D) solar sig en dag i augusti 1991. Platsen är station Jägersro. Livet för dessa bägge börjar närma sig sitt slut. Bilder: Micke Andersson.


141201: Bil 909 rycker ut från station Jägersro 1990. Bild; Micke Andersson.

 

 
141130: Bil 104, en Magirus 232D16 tankbil, vilar på huvudbrandstationens innergård 1984. Bilder: Lars-Owe Göthe.


141120:
En International Harvester från 1967 under jubileumsparaden 1969. Bild: Lars-Owe Göthe. 


141029: Utryckning längs Drottninggatan 1985. Troligtvis en Volvo N7. Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


141022: Magirus kranbilen 129 står och väntar på övningsuppdrag på Barbara övningsplats 1981. Intressant med bilden är att nu vet vi var Bil 115, trailerekipaget, hamnade efter slopandet. Den syns i bakgrunden. Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


141019: Logement på station Helenholm 1986. Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.

 
141014: Hätftig mosaik på station Heleneholm! Denna kan ses ut med Ystadvägen. Passerade själv där förbi i augusti och allt såg bra ut fortfarande. Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar 1986.

 
141009
: Huvudbrandstationens innergård 1979. Med International CO1800 hävare, Volvo N7 släckbil samt Magirus 170D släckbil. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


141002
: Station Heleneholm fyller 20 år 1986. Bild ur Leif "Skuggan" Bengtssons samlingar.


141001: Koncentration! Magirus-kranen övar på Barbara 1980. Bild ur Leif "Skuggan" Bengtssons samlingar.


140930: Klart för utryckning! Vagnhallen på Huvudbrandstationen 1990. Bild: Micke Andersson.


140917: Bil 108 "storpumpen" övar i kanalen mittemot huvudbrandstationen 1989. Bild ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


140908: Fräck så det förslår! En International C 132 rökdykarpiket från 1964. Här väntar den på att få deltaga i kortegen i samband med 75-års jubileét 1969. Bilen slopades 1980. Tack till Lars-Owe Göthe för bilden.


140831: Här står "snövit" och solar sig utanför station Heleneholm sommaren 1984. "Snövit" är egentligen en International H. CO1800 från 1966 med en 22 meters Hi-Ranger hävare. Tack till Kristian Hansson för "snövit"-info. Bild ur Leif "Skuggan" Bengtssons  samlingar.


140802: Leif har ambulanstjänst denna dag 1970. Det ser man på de välputsade trätofflorna och slipsen. En vit kort jacka med varningstriangel på ryggen ingick också i utrustningen. Fotot är taget på station Heleneholm. Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


140724: Under den snörika Skånevintern årskiftet 1978-79 var denna bandvagn Bv 202, även kallad snövesslan, placerad på station Heleneholm. Oklart dock om det kom till användning. Foto: Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


140721: På uppdrag i Limhamns hamn 1979. Bild: Ur Leif "skuggan" Bengtssons samlingar.


140718: En tidig bild på Bil 11 (en Magirus Deutz 150D10) 1969. Bild: Ur Leif "Skuggan" Bengtssons samlingar.


140713: En ny Volvo N720 leverarad till kåren 1978. Foto: Stefan Bengtsson.


140627
: Efter en brand i centrala Malmö, någon gång under 1940-talet, fick en grupp brandmän var sin silverbägare för rådigt ingripande. Bägaren delades ut av Brandstodsbolaget. Den latinska textraden betyder: "Kom ihåg att skydda dö".


140430
: Ett gäng glada grabbar på Barbara övningsplats 1987. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).


140423: Skumutläggning från Trailer 109 ca. 1985. Platsen är övningsfältet Barbara. Bild: Leif Herbst (f.d Bengtsson).


140409
: I brandmännens vardag har en god fysik alltid varit nödvändig. Här är det en grundligare undersökning på gång av herr Leif Bengtsson. Bild från Leif Herbst (f.d Bengtsson) album 1986.

 
140401: Kan inte undanhålla er denna bild av Bil 31 (SAAB 95 1968-84) under sitt arbete med besiktning av brandskåp. Har ingen aning var bilden kommer ifrån men jag tycker att den bör gå att visa här eftersom så lång tid har förflutit.


140326: En dykare från Malmö Brandkår gör sig beredd att hoppa i hamnbassängen vid Kockums varv 1986. Kul bild! Båda bockkranarna syns. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).


140318: Två bilder från en uppvisning på Luftvärnsregementet Lv4 i Malmö ca. 1972. I början av 1970 talet rådde det ambulansbrist hos Malmö Brandkår. Man hyrde då in denna Plymouth Belvedere från 1968. Det är allt som har kommit fram för närvarande. Efterforskning pågår. Att den var BA-registrerad visar att den hörde hemma någonstans i Stockholms län. Bilen saknade både inventarienummer och röda kors emblem på sidan. Vad mer? Jo, kan det vara formel 1 föraren Ronnie Peterson som står bredvid ambulansen i svart kavaj? Otroligt likt, även frisyren är på pricken likt. Lägg även märke till VW-polisbussens höj och sänkbara blåljus på mast. Måste ha varit high-tech 1972. Bild: Malmö Brandkårs bildarkiv.

/img.jpg
140303: Brandchef Bengt Lindell på sitt tjänsterum 1988. Bengt blev chef 1977 och hade posten fram till runt 1990. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).


140220:
Skumövning på Barbara övningsplats ca. 1985. Dragbilen är en Volvo F86 från 1976. Normalt sett drog denna miljöskyddstrailern och skumtrailern drogs av en Scania P112 från 1981. Lägg märke till den allt mer solblekta dayglow-randen i fronten och det hemmabyggda avgasröret. Bild från Leif Herbst (f.d. Bengtsson).


140214
:Nya pyromanbränder på Lundbergsgatan 1957. Förövarens kommentar är oslagbar! Klippt ur SDS. Tack till Calle Dahlin.


140131: Rökövning på övningsplatsen Barbara 1988. Okänt manskap. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

 
140119:Utrustningen i rökdykarpikén, Bil 7, var omfattande. Allt från paddlar och svetsutrustning, till rörtänger.

Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.


140108: Spångatan den tredje augusti 1972. Igen... Fastigheten, med nummer 31, eldhärjades inte mindre än fem gånger mellan den första och femte augusti. Hi-Ranger hävaren, Bil 124, kämpar tappert på. Kanske var den på plats vid alla fem tillfällena. Vid denna tiden var den stationerad på station Heleneholm. År 1972 gick under namnet "pyromanåret 72". Med all rätt. Bild: Lars-Owe Göthe.


140104
: Rökdykarövning på Barbara övningsplats 1988. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).


Bil 912 var en Chevrolet "Chevy" Van 30 från 1979. Bakom står Bil 901, en Peugeot J7F från 1972. De slopades 1993 respektive 1988. Bilden är tagen 1986 utanför nybyggda station Jägersro. Foto: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).


Bil 105 var en Volvo 244 DL från 1976. I mitten av 1970-talet fick flera av kårens fordon en dayglow rand längs sidan. I randen stod "MALMÖ BRANDKÅR" i rött och cirkelmärket slopades. Dock blektes färgen i randen snabbt och redan efter några år slopades detta. 105:an hade Volvos vinröda originallack, troligtvis av besparingsskäl. Naturligtvis hade den också de obligatoriska gula varselljusena som kom som nyhet året innan. 1993 utgick den ur organisationen, då som Bil 155. Bild från Lars-Owe Göthe.


Utbildning i full larmmundering 1988. Foto: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).


Vi tar en bild till från LIC-mässan 1972. Anledningen till Chef Sönnerbergs besök var nog att hämta hem den nya "Hjärtambulansen". Denna Peugeot J7F var något ombyggd. Troligtvis lätt förhöjd och med nya framdörrar. Den hade inte, som på franskt manér, de klassiska gliddörrarna. Bilen fick invetarienummer 968 vid leveransen 1972 och slutade som 901, innan den gick till den eviga vilan, 1988. Bild Lars Stervander.


Malmös brandchef, Sven Sönnerberg, provligger en ny bårtyp. Troligtvis är bilderna tagna på någon mässa i Stockholm som LIC anordnade. LIC stod för Landstingets InköpsCentral. Foto: Lars Stervander 1972.

2013-12-06-19-43-50.jpg
1960-talets grågröna uniformsoveraller tillverkades av Fristads. Ett företag som lever än i dag. Har fått hem en sådan overall, dock i taskigt skick. Kommer bilder längre fram, tills dess får ni hålla tillgodo med låset till dragkedjan. Var "kedjehuset" av koppar? Ser nästan ut som om det har ärgat.

img-0011.jpg
1987 var det fortfarande möjligt att övningselda kemikalier. Idag är det av miljömässiga skäl, i varje fall av någon större omfattning, inte tillåtet. Bild från övningsplatsen Barbara. Foto: Leif Herbst (f.d. Bengtsson) 1987.

img-0017.jpg
Leif fotograferade denna Magirus Deutz 232D16 en förmiddag i juni 1988. Bilen skulle komma att vara i tjänst ytterligare några år. Leverades till kåren 1974. Den fick aldrig det runda cirkelmärket på framdörrarna. Bild av Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

33.jpg
Station Limhamn på 1940-talet. Till vänster står Bil 2, en Volvo LV70 från 1932. Bilen var en kombinerad befäls och skumbil. Bakom skymtar Bil 4, kårens första "Automotorstege" från 1922. Fabrikat: Conrad Dietrich Magirus.

Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

img-0002.jpg
Bil 141:s hyttinredning har sett bättre dagar... Skroten i Arrie 1991.

img-0003-3.jpg
Dykförberedelse nedanför Huvudbrandstationen på Drottninggatan, vintern 1988. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

2013-07-01-09-22-01.jpg
Minns ni urklippet från Kvällsposten (längre ned på denna sida) om denna olycka? Här är ett annat urklipp från samma krock. Från SDS i maj 1964. Tack till Calle Dahlin.

dscn0311.jpg
Klippt ur Kristianstadsbladet men Malmö är också med på ett hörn. Att det blå utryckningsljuset är sämre än det röda är vi nog alla överens om... Fast de sista årens LED-ljus syns ju helt fantastiskt, även i starkt solljus. Man kan ju inte låta bli att undra hur en balk med röda LED-ljus hade synts idag.

img-0007-2.jpg
Bil 126 utför en takinspektion på Station Limhamn. Någon hävare var aldrig stationerad här utan Stegbil 32, och senare Stegbil 143, hade Limhamn som hemmastation. På bilden syns också Bil 145. Foto från Leif Herbst (f.d. Bengtsson) 1979.

img-2.jpg
Detta fina metallmärke med Malmös stadsvapen var uppsatt på stadens alla larmtelefonskåp. Som ni ser på bilden här under så smälter det fint in i min alltmer växande samling.

2013-11-07-01-24-13.jpg

img.jpg
Den 17 december 1956 infördes larmnumret 90 000 i Sverige. Dock inte på alla orter samtidigt. I Kristianstad kopplades man upp den 2 maj 1958 men i Malmö dröjde det ända tills den 17 april 1961. I samband med detta togs ett A4 plakat fram som sattes upp på offentliga platser runt om i staden. Många minns nog dessa uppsatta i trappuppgångar jämte namntavlan. Scania Vabis stegen, Bil 22, och den första International-ambulansen, Bil 24, fick agera modeller. Tänk om stegbilen hade haft en röd stege även i verkligheten!

img-0003.jpg
Bil 135 var en sex-hjulsdriven terrängbil av fabrikat Steyr-Puch Pinzgauer från 1984. Terräng/slangbil Steyr-Puch Pinzgauer -84, EDJ043. gDen överfördes till Räddningstjänsten Syd och hade Löberöd som sista placeringsort. Den slopades 2008. Lägg märke till den snyggt kromade sirenen! Foto av Leif Herbst (f.d. Bengtsson) 1986.
Terräng/slangbil Steyr-Puch Pinzgauer -84, EDJ043. L

img-0005.jpg
Bil 137, en Magirus Deutz 110D7 från 1968. Bilen kallades för "storpumpen" eftersom det grova röret kunde sänkas ned i tex., hamnbassängen, och ge 16000 minutliter. Två Volvo Penta motorer driver pumpen. Bilen finns kvar i organisationen än i dag, fast delvis ombyggd, och med en Volvo FL7 hytt. 137:an ligger högt i planerna för en byggnation i 1:43! Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson) 1986.

img-0001.jpg
Ytterligare en bild från Leif Herbsts samling 1988. Ser ut som om det är en löprunda på gång (Leif till höger). I bakgrunden står Bil 161, en Volvo N720 från 1978. Fotografen är okänd.

img-0003-2.jpg
Köket på Huvudbrandstationen 1988. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

7232124.jpg
Bil 124, Hi-Ranger hävaren från 1966, ska backas in mellan stegbil 122 och miljöbil 131. Bilden är tagen på Station Helenholm sent 70-tal. Foto: Lars-Owe Göthe.

img-0003.jpg
De bägge Hi-Ranger hävarna 123 (t.v) och 163 kämpar med en vindsbrand på Lantmannagatan 3, vid Folkets Hus, 1984. Fotot har jag köpt från "Bilder i Syd" och fotografen heter Stefan Nilsson/SDS.

img-0006.jpg
Magirus Deutz 230D26 kranbil från 1969. Kranen lyfte 20 ton. Bild från 1986 av Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

engelbrekts-vastergatorna-b.jpg
Vindsbrand på Engelbrektsgatan. Stegbil 103 i aktion. Bild från Lars-Owe Göthe.

img-0013.jpgHuvudbrandstationen i juni 1988. Fordon från höger: Chevrolet Van-82, International Scout-74, Volvo N7-78 och (skymd) Volvo N7-80. Bild från Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

img-0018.jpg
Inför 75 års jubileét 1969. Många nyheter skulle komma att presenteras detta år. Klippt ur SDS. Tack till Calle Dahlin.

spangatan-72c.jpg
Drammatik på Spångatan den tredje augusti, pyromanåret 1972. Bilden är tagen från väster. Tack till Lars-Owe Göthe för fotot.

img-0004.jpg
I mitten av 1980-talet inleddes en epok med Scania P92/93 släckbilar. Man är i dagens läge inne på sin fjärde generation Scania släckfordon. Bil 121 står ny och grann utanför station Jägersro 1986. Även stationen är helt ny vid fototillfället. Bild från Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

img-0015.jpg
Ambulans 907, en Mercedes Benz 230/6, årsmodell 1975. Utanför den nybyggda Station Jägersro 1986. Bilen slopades samma år. Bild: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

8332133.jpg
Hävare 133 utanför Huvudbrandstationen någon gång på 80-talet. Modell: International Harvester CO1800, årsmodell 1970. Hävarbomen är tillverkad av Hi-Ranger, Fort Wayne, Indiana, USA. Slopades 1994. Foto: Lars-Owe Göthe.

img-0021.jpg
Det var inte bara på 1960/70 talen som pyromaner härjade i Malmö. Lundbergsgatan drabbades av en serie bränder 1957. Klippt från SDS. Tack till Carl Dahlin.

nydala-1972b.jpg
20 september 1971. Mordbrand på Nydala. Bild: Lars-Owe Göthe.

img-0027.jpg
Brand på anrika Hippodromen i Malmö 1957. Bild från SDS. Tack till Calle Dahlin.

img-0002.jpgHuvudbrandstationen på Drottninggatan 1988. Akutambulans 906 rycker ut. Foto: Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

spangatan-72a.jpgÖvertänd vindsvåning på Spångatan 31 den tredje augusti 1972. Mellan den första och femte augusti brann byggnaden inte mindre än fem gånger. Malmö drabbades av ett flertal anlagda bränder under detta år som allmänt gick under namnet "Pyromanåret 72". Foto: Lars-Owe Göthe.

img-0009-2.jpg
Kranbil 139 övar hårda tag med en Scania Vabis CR76 stadsbuss fån Malmö Lokaltrafik, ML. Observera att kranbilen har sex stödben. Bild från Leif Herbst (f.d. Bengtsson) 1984.

img-0016.jpg
Bil 141 står, troligen avställd, på Huvudstationens innergård 1988. I september samma år hamnade den på skroten i Arrie. Bilden är tagen av Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

img-0008-2.jpgHuvudbrandstationen på Drottninggatan i juli 1988. Fotot taget av Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

img-0003.jpg
Station Limhamn, belägen i korsningen Limhamnsvägen och Idrottsgatan. Stationen stängdes 1995. Styrkan flyttades då till en ny brandstation i Hyllie. Fotot taget av Leif Herbst (f.d. Bengtsson).

img-0001.jpg
Kranbil 129 leker lite med en Peugeot färdtjänstbuss, troligtvis Bil 98. Foto från 1979. Fotograf: Leif Herbst (f.d. Bengtsson)

m17880-malmo-foto51.jpg
Är det en katt i trädet månne? Bil 31 kommer till undsättning. Stort tack till Fredrik Klint för bilden.

2013-07-05-00-10-33.jpg
Malmös brandchef Sven Sönnerberg var onekligen en färgstark person. Hans entusiasm för USA avspeglades också i hans personliga visitkort. Varmt tack till Calle Dahlin för denna gåva.

2013-07-01-09-21-42.jpg
Bil 7, en Ford V8 från 1947, kolliderade under utryckning med en Volvo PV 444 i korsningen Amiralsgatan och Drottninggatan. Händelsen inträffade i maj 1964. Bil 7 skrotades efter olyckan. Bild från Kvällposten. Tack till Calle Dahlin.

2013-02-20-19-36-19.jpg
Bil 15, en Magirus Deutz Jupiter 170D, vid 75-årsparaden i mars 1969. Foto från Lars-Owe Göthe.

img-0028.jpgTvå Plymouth Belevedere, årsmodell 1968, levereras till kåren. Klippt ur SDS, mars 1969. Tack till Calle Dahlin.

2013-06-27-09-33-04.jpg
Bil 16, en Scania Vabis L23 från 1949, kolliderade den första april 1965 med en personbil i korsningen Amiralsgatan och Föreningsgatan. Den kvinnliga bilföraren skadades allvarligt. Endast småskråmor på brandbilen. Klippt ur SDS. Tack till Calle Dahlin.

img-0024.jpg
Bil 103, splitterny, under inkörning på Huvudstationens gård 1980. Jag har alltid gillat Volvos N-serie. Utseéndemässigt var den långt före sin tid när den presenterades 1973. Bild från Lars-Owe Göthe.

9432143.jpg
Bil 143 (fd. 103) under hundraårsparaden 1994. Platsen är Pildammsvägen och fotografen heter Lars-Owe Göthe.

ced565-163a.jpg
Bil 163 (fd. 103) utanför Station Öster på Industrigatan. Detta var Räddningsvärnets station där Frivilligan, Juniorbrandkåren och kårens veteransamlingar fanns. Avvecklades runt millenuimskiftet. Ny station, på Rosengård, finns i dagsläget på Volframsgatan. Foto från Lars-Owe Göthe.

22.jpg
En delegation från Persien (nuvarande Iran) studerar utrustningen på Bil 11, en Volvo LV127. Malmö Brandkår hade ofta utländska dignitärer på besök. 
Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

06.jpg
Bil 16, en Scania Vabis L23 från 1949 visar sin utrustning. Bilen byggdes om 1960 och slopades inte förrän 1975. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

ced565-103a.jpg
Bil 103, en Volvo N720 från 1980. Bilden är tagen vid en brand på Gleerups i Malmö 1982. Foto: Lars-Owe Göthe.

35.jpg
Motorstege nr 4, en C. D. Magirus, tar kurvan vid Huvudbrandstationen på 1940-talet. Lägg märke till "blinkersen" vid förardörren. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

30.jpg
Giiiivakt! Uppställning utanför Huvudbrandstationen cirka 1940. Längst till vänster står en bilmotorspruta av märket Volvo LV182, i tjänst 1940-61. I mitten en så kallad brandbuss, en Volvo B20 från 1940. I tjänst till 1962. Närmast en C.D. (Conrad Dietrich) Magirus stegbil från 1939, slopad 1964. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

1951-malmo-brandforsvar.jpg
Malmö Brandkår hade faktiskt en Vespa i utryckningstjänst. Observera att passageraren pratar i telefon mobilt! Man kan ju inte låta bli att undra hur mottagningen var... Säkert bättre än idag ;o) Vespan hade inventarienummer 2b och var från 1950. Den fanns kvar i organisationen till 1961. Vet inget om bilden men den är gammal och bör kunna visas här. Synd annars på detta ovanliga utryckningsfordon.

14.jpg
Ambulans 26, en Ford V8 från 1948. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

img-0187.jpg
Hangarbranden på Bulltofta 1979 då ett antal plan tillhörande MAI förstördes. Rökdykarpiket 109, en International C132 från 1964, poserar. Bild från Jan Jönsson.

27.jpg
"Hallå? Någon där?" Telefonkommunikation med brandsoldaten i toppen på stegen har funnits länge, troligtvis ända sen 30-talet. Stegbilen är Bil 31. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

img-0021.jpg
Bil 163, Magirus Deutz 125A från 1960. Bild från Lars-Owe Göthe ca. 1985.

17.jpg
Det är inte alla som kan skryta med att de har en brandstation i hyreshuset. Så här såg det ut 1951 på Särlagatan i Augustenborg. Bil 31 och Bil 5 poserar. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag.

dscn0476.jpg
Akutambulans 914, Chevrolet Van 1992. Fotot taget vid Hejde Karosseri i Kävlinge 1992.

dscn0475.jpg

img-0025.jpg
Bil 37, en International AM152 från 1962. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0023.jpg
Bil 44, en Austin-ambulans från 1952, har blivit ombyggd för färdtjänsten. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

2013-02-19-00-31-59.jpg

2013-02-19-00-32-23.jpg
Detta reportage har jag lånat från tidningen Bil-Ekonomi, nr. 5 1952. Hoppas det går bra, lite synd om det faller i glömska. Intressant reportage! Kolla Chef Sönnerbergs bil. TRE telefoner! Och ett paraply av asbest.. Snygga donnor fanns där på stationen förr också. Spara, förstora och läs :o)

 2013-02-20-19-36-29.jpg
Ambulans 909 (Mercedes Benz 310) rycker ut från Station Jägersro 1991.

15.jpg
Vagnhallen på huvudbrandstation ca. 1951. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag.

img-0036.jpg
Övning med linor på Huvudbrandstationens gård. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0028.jpgSkorstensfejartjänsten i Malmö har alltid lydit under brandkåren. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0017.jpg
Dåtidens oljelänsar. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

m16114-1d.jpg
En skrattande amerikan gästar kåren 1950. Brandchef Sven Sönnerberg med okänt befäl guidar jänkaren. Bil 1, en Ford V8 från 1949, syns i bakgrunden. Bild från Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.

m16114-1b.jpg
Underbar bild! Brandchef Sönnerberg poserar vid sin nya Ford V8. Platsen är Bulltofta flygfält ca 1950. Bild från Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.

12.jpg
Bil 11, en Volvo LV127 från 1948, poserar med personal på Bulltofta 1952. Bild från boken "Kampen mot elden" av Sven Sönnerberg. Malmö Bernces förlag 1952.

2013-01-07-11-15-58.jpg
Bil 11, Magirus Deutz 150D, vid 1969 års jubileumsparad. Bild från Lars-Owe Göthe.

img-0011.jpg
International Harvester från 1962. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0032.jpg
1963 års rökdykare. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0018.jpg
Elddykare från 1963. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

32104-euo319-1982a.jpg
Bil 104 (116). Foto från Lars-Owe Göthe 1982.

32116-euo319-1979.jpg
Bil 116 vid Tempo-branden 1979. Foto från Lars-Owe Göthe.

img-0002.jpg
Bogserbar stege för innergårdar. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0009.jpg
Släp 98. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

32119-m6730-1973a.jpg
Bil 119 "Storpumpen", Magirus Deutz 110D7 från 1969. Bild från Per-Henrik Göthe 1973.
img-0035.jpg
1963 års brandman. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0029.jpg
Vaktcentralen på Huvudbrandstationen. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0012.jpg
Bil 16, en Scania Vabis L23 från 1949. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0015.jpg
Bil 35, en GMC kranbil från 1960. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0008.jpg
En av många kärror.. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0033.jpg
Bil 9 poserar med sin besättning. Opel Kapitän från 1962. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0005.jpg
Bil 1, en jätte till bil. Ford Custom 300 från 1958. Jodå, jag har den i modell också :o) Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0014.jpg
Doktorn rycker ut i en Opel Kapitän. Bil 9 eller 29. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0013.jpg
Mot toppen.. Bil 32 i aktion 1963. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

s500116.jpg
Bil 902, International Harvester 100, 4x4, från 1974. Bild från Carl-Johan Semler.

2012-10-27-141319.jpg
Bil 103, Scania G93H från 1990. Bild utanför Station H 1992. Finns fortfarande kvar i organisationen som reservstege.

2012-10-27-141349.jpg
International H. 100 4x4 från 1974. Skroten i Arrie 1991.

2012-10-27-141311.jpg
Mercedes Benz 230/6 från 1972. Skroten i Arrie 1991.

69m8600-17a.jpg
Bil 17, Mercedes Unimog 404 från 1960. Foto från Lars-Owe Göthe 1969.

8232114a.jpg
Bil 114, Ford Taunus från 1981. Foto från Lars-Owe Göthe.

64ma67680a.jpg
Bil 1, Mercedes Benz 220 från 1964. Foto från Allan Lenander.

8332112.jpg
Bil 112, Volvo 244 GL 1982. Foto från Lars-Owe Göthe.

img-0021.jpg
Bil 37, International Harvester AM152 från 1962. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0031.jpg
Bil 10, International Harvester B162 från 1962. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.
img-0010.jpg
Bil 7, Ford V8 från 1947. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0006.jpg
Bil 26, International Harvester C100 från 1962. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0038.jpg
Bil 32, Magirus Deutz 125A från 1960. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

img-0027.jpg
Malmö Brandkår Huvudstationen 1963. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

doc100309-1.jpg
Bil 18, International Harvester 1200B från 1967. Bild från Lars Stervander 1971.

doc100302-2.jpg
Bil 8, International Harvester C1300 från 1967. Bild från Lars Stervander 1971.

img-0014.jpg
Bil 125, Pinzgauer från 1984. Bild från 1990.

63m8600-17a.jpg
Bil 17, Unimog 404 från 1960. Bild från Förlag Hemmets Journal 1963.

plymouthamb64malm1972b.jpg
Plymouth Belevedere 1968. Foto: Allan Lenander 1972.

img-0227.jpg
International  CO1800 från 1967. Foto från Lars-Owe Göthe 1969.

117.jpg
Magirus Deutz 150D10 från 1964. Foto från Lars-Owe Göthe 1969.

geg861-bil-185-1978.jpg
SAAB 95 från 1968. Foto från Lars-Owe Göthe 1978.

doc100313-1.jpg
International H 1200B 4x4 från 1967. Foto från Lars Stervander 1971.

doc10815-1.jpg
Magirus Deutz 125A från 1960. Foto från Lars Stervander 1971.

1411.jpg
Skroten i Arrie 1990. Bil 131 och 141 slutade sina dagar här..

1412.jpg
Skroten i Arrie 1990

1416.jpg
Skroten i Arrie 1990.

img-0001.jpg
Malmö Huvudbrandstationen 1979.

img-0003.jpg
International hävare, bild 1991.

doc10035-2.jpg
Peugeot J7F. Foto från Lars Stervander 1972.

doc180310-2.jpg
International C1300 specialambulans. Foto från Lars Stervander 1971.

img-0013.jpg
International 1200B 4x4 från 1967.

doc100379-1.jpg
International B162 från 1962. Foto från Lars Stervander 1971.

img-0006.jpg
Bil 31, en Scania Vabis L23 1949, utanför Huvudstationen 1979.

img-0010.jpg
Jägersro Brandstation 1990.

img-0019.jpg
Jägersro 1990. Leif "Skuggan" Herbst (fd Bengtsson) poserar..

2ew1xu9.jpg
Bil 106, tagen vid hundraårsjubileét 1994. Foto från Lars-Owe Göthe.

doc100309.jpg
Plymouyh Valiant Signet från 1969. Foto från Lars Stervander 1971.

doc100910-5.jpg
Peugeot J7 från 1967. Foto från Lars Stervander 1971.

doc1003410-6.jpg
Peugeot J7 från 1969. Foto från Lars Stervander 1971.

doc100319-3.jpg
Huvudstationen sommaren 1971. Foto från Lars Stervander 1971.

img-0016.jpg
Jägersro brandstation 1990.

img-0018.jpg
Magirus Deutz 200D från 1969 med 20 tons kran. Foto från 1990.

img-0021.jpg
International CO1810 från 1975, foto från 1990.

img-0020.jpg
International CO1810 från 1975. Foto Jägersro 1990.

1415.jpg
Bil 141, skroten i Arrie 1990.

doc100819-2.jpg
Bil 115 utanför Huvudbrandstationen 1971. Foto från Lars Stervander 1971.32104-euo319-1984b.jpg
Bil 104 från 1973. Foto från Lars-Owe Göthe.

plymouthamb64malm1969.jpg
Bil 64 Plymouth från 1969. Foto från Lars-Owe Göthe.

75stn-h-116-141-108.jpg
Utanför Huvudbrandstationen 1975. Foto från Lars-Owe Göthe.

32119-m6730-1973b.jpg
Bil 19 "storpumpen" från 1968. Foto från Per-Henrik Göthe.

2012-07-21-162249.jpg
Brand Sofieholms snickerifabrik 4 september 1969. Foto: Per-Erik Gustavsson.

2012-07-21-162306.jpg
Brand Sofieholms snickerifabrik 4 september 1969. Foto: Per-Erik Gustavsson.

116832833-1.jpg
Brand i Malmö 7 april 1968. Foto från Per-Erik Gustavsson.

2012-07-21-162327.jpg
Båtbrand Limhamn 22 juni 1986. Foto från Per-Erik Gustavsson.

2012-07-21-162355.jpg
Vindsbrand Majorsgatan Malmö 22 september 1969. Foto från Per-Erik Gustavsson.

2012-07-21-162404.jpg
Vindsbrand Majorsgatan Malmö 22 september 1969. Foto från Per-Erik Gustavsson.

dscn1247.jpg
Bil 126 utanför Huvudbrandstationen sommaren 1979.

32129-gmj280-1978a.jpg
Bil 129. Fotograferad i hamnen 1978. Foto från Lars-Owe Göthe.

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)